reklama

Moje srdce pochovajte pri Wounded Knee

Už druhýkrát za sebou som prečítal knihu s názvom Moje srdce pochovajte pri Wounded Knee. Jej autorom je Dee Brown, opisujúc v knihe skutočné udalosti o osudoch amerických Indiánov, očami skutočných Indiánov, či už Apačov,Sahaptinov,Šejenov,Sjúov,Tetonov a tisícky ďalších udatných bojovníkov za vlastný kmeň a to čo im bolo najcennejšie-Sloboda.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
obal knihy
obal knihy 

Pozerali ste niekedy staré westerny ako boli Vinnetou alebo slávne filmy s Gojkom Mitičom?
Aj vy ste si povedali, aké kruté to muselo byť pre nich,keď bieli prešli spoza veľkej mláky do ich zeme a žiadali si jej stále viac a viac kým ju nedostali celú a nezačali vydávať vlastné zákony a hovoriť Indiánov,skutočným a pravým obyvateľom dnešnej Ameriky,kde a ako majú žiť?
Mne osobne to prišlo strašné a tak som sa dal do čítania knihy Moje srdce pochovajte pri Wounded Knee,ktorá zmenila môj pohľad na svet,pohľad na Ameriku pýšiacu sa večnou demokraciou. Skutočný hrdinovia nemali modre kabáty, nemali fúzy a nemali výhody,ale boli to ľudia milujúci svoju zem,nevedeli ju nenávidieť a ničiť,ale museli za ňu bojovať a mnohí za ňu padli,a dodnes sa o nich spievajú piesne a píšu články či už sa jedná o Geronima alebo Sediaceho Býka,jedných z popredných predstaviteľov knihy.

Pointa knihy je jednoduchá a predsa tak zložitá.každá z 19 kapitol je o niečom inom no predsa o tom istom.Osudy a životy obyčajných ľudí s červenou pokožkou.

Aj po druhom prečítaní tejto 500 stranovej publikácie vydanej po celom svete sa stále pýtam prečo a odpoveď mi je stále nejasná.Prečo museli deti,starci,ženy,bojovníci platiť svojimi životmi za záujmy bielych prisťahovalcov bažiacich po pôde ako hladný lev hľadajúc potravu. Možno to prirovnanie trošku upraviť- Nasýtený lev hľadá viac potravy než môže zkonzumovať.
Hádam najznámejší výrok knihy je "Iba mŕtvy Indián je dobrý Indán". Autorom tohoto výroku je generál Sheridan,ktorý kynožil Šejenov,jeden z najodbojneších kmeňov,ktorým velili náčelníci Zahnutý Nos,Čierny Kotol a Vysoký Býk. všetci traja zahynuli v boji,v nerovnom boji za vlastnú zem,obyvateľov kmeňa a ich slobodu.

Nebudem menovať ďalších náčelníkov a hrdinov pretože by to bolo až príliš nadlho. Chcem len poukázať na to,že Amerika vraj najdemokratickejšia krajina nieje vlastne krajina bielych ale stále červených a vždy ňou zostane. Dnes už Indiáni nejazdia na koňoch,poľujúc s lukmi a šípmi na mohutné a nespočetné stáda bizónov,ktoré sú ohrozené z dôvodu príchodu bieleho muža na Indiánske teritórium.

Mojou túhou len bolo podeliť sa s vami o moje zážitky z najlepšej a najdojemnejšej knihy akú som kedy len čítal. Kniha, ktorá poukazuje na to,aký omylný a ziskuchtivý človek môže byť,nepozerá sa na to,že tisícky ľudí budu hladovať,chorľavieť až nakoniec umrú len preto,že niekto z "vyšších" kruhov chce viac a viac než sám môže spotrebovať.

Wounden Knee v preklade zranené koleno,miesto posledného odpočinku Splašeného koňa a miesto posledného odboja Indiánov proti utlačovaniu a bezpráviu. Dee Brown-Moje srdce pochovajte pri Wounded Knee...

Tomáš Jáger

Tomáš Jáger

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Stratený kdekoľvek,stále veriaci v nádej Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu